was successfully added to your cart.
Fagsider

Er koffein gunstig?

By 15. januar 2013 No Comments

Koffein som ingrediens i sportsernæring har vært mye opptalt i det siste som følge av at Red Bull har blitt tillatt og lansert i Norge. Virker koffein og er det gunstig å bruke det under trening og konkurranse?

Først av alt koffein, er et sentralnervestimulerende stoff som naturlig finnes i blant annet kaffe, kakao og te.

Det er verdens mest brukte stimulererende stoff. Koffein er vanedannende og gir på samme måter som mange andre stimulerende stoffer abstinenser dersom man stopper å innta det. Disse effektene er for de fleste moderate, og de anses ikke som noe stort helsemessig problem.

Koffein kan ha en oppkvikkende effekt for idrettsutøvere, men gir i seg selv ikke noe energi. Om man har en positiv oppkvikkende effekt av koffein, vil være individuelt. Personer med stor toleranse overfor kaffe, vil trolig heller ikke har særlig merkbar virkning av koffein som er tilsatt sportsernæring. For andre, derimot, kan koffein gi et lite kick mot slutten av konkurransen eller også ved start.

Koffein kan også øke fettforbrenningen og derved bidra til å belaste karbohydratlagrene mindre.

En sideeffekt av koffein som ikke er ønskelig under hardt fysisk arbeid, er at koffein kan virke vanndrivende. Mange utøvere sliter med å ta til seg nok væske og da vil inntak av koffein ytterligere kunne forsterke dette problemet. En generell anbefaling er derfor at koffein kun tas mot slutten av lange konkurranse.

Koffein-hold i ulike varer – alt oppgitt pr 100 ml:

Squeezy Super Gel (120 mg)

Squeezy Super Energy Bar (101 mg – 51 mg pr bar)

Kaffe: 60 mg (+/-20 mg )

Red Bull: 32 mg

Te: 25 mg

Cola: 10 mg

Kakao: 3-5 mg

Koffeinfri kaffe: 3-5 mg

Koffein stod tidligere på dopinglisten, og studier viser at koffein kan bidra til å øke vår utholdenhet.