was successfully added to your cart.
News tickerNyheterTips sykkel

Ernæringstips lange sykkelritt

By 24. mai 2019 No Comments

Mange av våre turritt på sykkel er lange dvs har en konkurransetid på 4,5 timer og oppover. Jo lengre et sykkelritt er, desto viktigere er det at deltagerne er godt forberedte -både treningsmessig og utstyrsmessig. Ernæring er viktig. Under følger våre ernæringstips som vi håper kan være til hjelp. 

 

ERNÆRING UNDERVEIS

Viktigste prinsipper:

  • Forbered deg – legg en plan og gjennomfør den.
  • Spis og drikk forebyggende! ALLTID!

Ikke vent til du merker at du trenger energi – begynn så tidlig som mulig å tilføre næring og gjør det ved faste mellomrom gjennom hele løpet. Da minimerer du risikoen for å gå tom.

SPORTSDRIKKE

Bruk sportsdrikke i flasker. Det er grunnleggende. Da får du et jevnt tilsig av karbohydrater og salter. Alle våre sportsdrikker inneholder en blanding komplekse karbohydrater som er skånsom mot magen og som gir riktig og effektiv energitilførsel.

SportsdrikkeSQUEEZY Energy Energy Drink 500 g m Appelsinsmak er vår mestselgende sportsdrikk. Link til produktinfo:

http://squeezy-norge.no/butikk/energidrikker/squeezy-energy-drink-500-g-appelsin/

Nylanseringen SQUEEZY Energy Drink m Kokos-Ananas er markedets første fruktosefrie sportsdrikk. Den har en frisk og tropisk smak og har ellers alle de andre gode egenskapene til våre sportsdrikker + den er alternativet for dem som sliter med opptak av fruktose. Dette er et problem for en del og spesielt under hard fysisk aktivitet.

Link til produktinfo: http://squeezy-norge.no/butikk/energidrikker/nyhet-squeezy-energy-drink-500-g-kokosnott-ananas/

Crampfix 60 kapsler

 

MINERALER/SALTER

Selv om alle sportsdrikker inneholder noe salter/mineraler, er det langt fra tilstrekkelig for å dekke kroppens behov. Spesielt på lange distanser kan mangel på mineraler spille negativt inn. Det er viktig at de 4 mineralene Kalium, Natrium, Magnesium og Kalsium erstattes og at det innbyrdes mengdeforholdet mellom mineralene er riktig. Vi anbefaler derfor å bruke Crampfix både dagene i forkant samt underveis i løpet. Du kan enten åpne kapslene og blande innholdet av kapslene i sportdrikken (1-2 kapsler pr 750 ml flaske) eller ha med kapslene og innta 1-2 pr time. I tillegg til å motvirke kramper, bidrar mineralene blant annet til bedret muskelfunksjon, bedret transport av væske inn i cellene og mer effektivt opptak av karbohydrater.

Crampfix Superwarm – 60g pulver

Link til produktinfo: http://squeezy-norge.no/crampfix/

Dersom det er varmt (+20 grader) anbefales Crampfix Superwarm i flaskene i stedet for vanlig Crampfix.

Link til produktinfo:   http://squeezy-norge.no/crampfix-superwarm-60-g/

I tillegg til sportsdrikke anbefaler vi inntak av 1 gel eller ½ energibar pr 30 min. Utgangspunktet er da en kroppsvekt på ca 75 kg. Mange syklister er vant med at gel utelukkende brukes mot slutten av et sykkelritt, men med riktig bruk fungerer gel utmerket fra start til mål og gjerne i kombinasjon med barer. En god plan kan være ½ bar -1 gel – ½ bar – 1 gel – ½ bar – 1 gel – ½ bar osv gjennom hele rittet.  Husk å ha med deg rikelig med næring. Det gjør ingenting om du har noen geler igjen når du kommer i mål. Det motsatte er derimot et problem.

SQUEEZY lanserte verdens første gel i 1987 og er fortsatt ledende innen produksjon av geler. Alle våre geler er sammensatte av komplekse karbohydrater og salter. De er skånsomme mot magen og gir effektiv og riktig energitilførsel. Alle SQUEEZY geler fås med eller uten koffein (Super = Koffein)

Squeezy Super Energy Gel Big Pack 30stk Cola koffein

Vi har 2 forpakningstyper: 125 ml flaske (4 porsjoner) http://squeezy-norge.no/energy-gel-flaske-125-ml/og porsjonsposer a 33 ml.

Link:
http://squeezy-norge.no/energy-gel-porsjons
poser-33-g/

125ml: vår unike enhåndsbetjent inneholder 4 porsjoner.

Squeezy Super Energy Gel 125ml koffein

SQUEEZY Super Energy Gel 125ml koffein

Enkel, trygg og rask å bruke. I tillegg fås Refiller 500 ml.

 

Vi har 3 aktuelle barer – alle uten sjokolade. Barene er lette å tygge og svelge.

Link:  http://squeezy-norge.no/energi-og-recoverybarer/

 

ANDRE AKTUELLE PRODUKTER

Squeezy carboload drink

SQUEEZY carboload drink

SQUEEZY Carboloader er laget for å fylle kroppens glykogenlagre mest mulig. Å starte løpet med fulle glykogenlagre er en ubetinget fordel. Brukes 2-3 dager i forkant

Link til produktinfo: http://squeezy-norge.no/squeezy-carbo-load-drink/

Squeezy fruit gum

SQUEEZY fruit gum

SQUEEZY Fruit Gum inneholder omtrent det samme som en energi gel, men er kamuflert som velsmakende vingummi. En frisk og fruktig smak gir et avbrekk fra det søte og gir samtidig verdifull energi. Den er ikke like hurtigvirkende som gel siden den ikke er flytende og i tillegg inntar du gjerne mindre mengder om gangen.

SQUEEZY 100% PureAmino inneholder alle aminosyrer som kroppen trenger fra naturlige og vegetabilske kilder. Ferdig nedbrutt.
BRUK: Innta 2-5 tabletter minst 1 time før konkurranse. På lange konkurranser med fordel også underveis. 2 tabletter etter målgang.
EFFEKT: Aminosyrer under lange/harde økter bidrar til redusert nedbryting av muskler, mindre syredannelse og en bedret restitusjon.
HVORDAN: Alle proteiner som inntas i kosten, må brytes ned gjennom fordøyelsen til aminosyrer som kroppen kan nyttiggjøre seg til oppbygging av egne proteiner. Nedbrytingsprosessen fungerer ikke under hard fysisk aktivitet, og kroppen må hente aminosyrene ved å bryte ned egne proteiner primært hentet fra musklene. Ved å tilføre ferdig nedbrutte aminosyrer, spares muskulaturen. Det bidrar til økt muskelutholdenhet.

100 % PureAmino – NYHET